Tест върху

творчеството на Пенчо Славейков

1) От кой литературен период започва своята творческа дейност Пенчо славейков?

a) преди Освобождението
b) от края на XIX в.
c) след Първата световна война
d) никое от посочените

2) С началото на кое литературно направление се свързва името на Пенчо Славейков?
a) модернизъм
b) експресионизъм
c) символизъм
d) индивидуализъм


3) Една от творбите не е написана от Пенчо Славейков. Коя е тя?
a) „Коледари”
b) „Неразделни”
c) „Калоиопа”
d) „Фрина”


4) Поемите „Ралица” и „Бойко” имат известни сходства според литературните изследователи, но в какво се състои тяхното различие?
a) При изобразяване на бурята като част от поетиката в двете творби
b) Те са битово-психологически поеми, в които е показана връзката между природно и човешко
c) Представена е темата за любовта, но и последиците от извършеното престъпление
d) Показан е проблемът за пагубната сила на страстта

5 Стихосбирката „Сън за щастие” утвърждава един оригинален за българската литература жанр. Кой е той?
a) лирическа миниатюра
b) фрагмент
c) елегия
d) поема

6) Пейо Яворов, Пенчо Славейков, д-р Кръстев и Петко Тодоров са представители на литературния кръг:
a) „Стрелец”
b) „Мисъл”
c) „Пламък”
d) „Везни”

7) Кой от следните редове съдържа жанровете, характерни за поезията на Пенчо Славейков?
a) лирическа миниатюра, епическа поема, философска лирика
b) лирическа миниатюра, ода, поема
c) философска лирика, елегия, лирическа миниатюра
d) сонет, балада, лирическа миниатюра

8) Думата сън в заглавието на стихосбирката Сън за щастие е синоним на:
a) желанието за покой на страдащата душа
b) бягството в илюзорните светове на въображаемото
c) стремежа към забрава на суетата на светския живот
d) копнежа по красивото и възвишеното като алтернативи на делничния живот

9) Философските и естетически възгледи на Пенчо Славейков най-категорично са заявени в:
a) поемата „Ралица”
b) миниатюрата „Спи езерото”
c) поемата „Cis moll”
d) стихотворението „Самотен гроб”

10) Природата в Славейковите творби е:
a) поетичен декор
b) аналог на човешките изживявания
c) поетически говорител
d) алтернатива на делничната сивота

11) Пенчо Славейков е автор на стихосбирката:
a) „Поля и гори”
b) „Безсъници”
c) „Сън за щастие”
d) „Лунни петна”

12) На коя творческа личност Пенчо Славейков не е посветил свое произведение?
a) Моцарт
b) Шели
c) Бетовен
d) Микеланджело


13) Какъв е жанрът на творбата „Ралица”?
a) поема
b) лирическа миниатюра
c) балада
d) ода

14) Кой мотив не е специфичен за творчеството на Пенчо Славейков?
a) самотата
b) примирението със съдбата
c) страданието
d) идеалът

15) От коя творба са следните стихове: „Де гордото съзнание – че грей/ величие в човешката неволя?!”?
a) „Ралица”
b) „Бойко”
c) „Cis moll”
d) „Ни лъх не дъхва над полени”

16) Кое стихотворение разглежда мотива за живота и след смъртта?

a) „Ралица”
b) „Псалом на поета”
c) „Cis moll”
d) „Ни лъх не дъхва над полени”

17) При кой от героите любовта се деформира в собственическа страст?
a) Шели
b) Бойко
c) Стоичко Влаха
d) Иво от „Неразделни”


18) Определете характера на следния надпис, разположен вдясно под заглавието на стихотворението „Cis moll” от П. Славейков:
So pocht das Schiсksal an die Pforte – Beethoven
(в превод: Така съдбата чука на вратата – Бетовен):

a) посвещение
b) бележка на автора
c) подзаглавие
d) мото

19) Кой е излишният герой?
a) Рада
b) Ралица
c) Стоичко Влаха
d) Бойко

20 Открийте какви тропи и фигури са „като мъгла”(А), „се вияха”(Б) и „ о кръшната”(В) в откъса на „Ралица” от П.Славейков:
Че модрия й поглед бе западнал,/ като мъгла (А), на всички на душата/ и мислите им все около нея/
се вияха (Б), кат сърмений колан/ о кръшната (В) й тънка половина...

a) сравнение, метонимия, метафора
b) сравнение, метафора, епитет
c) епитет, сравнение, метафора
d) епитет, метафора, асонанс